Před začátkem tvorby webu

Možná jste si tuto otázku už dávno položili. Pokud ano a hledali jste řešení, jste tu správně. Pokud jste si samozřejmě tuto otázku nepoložili, ale hledáte třeba naopak někde inspiraci, jste tu také správně. Pokusím se vám totiž popsat to, jak já vždy postupuji při začátku tvorby webu – prostě to, přes co nejede vlak.

Než se cokoliv stane

Začnu prvně vyjednávat s klientem, co všechno vlastně potřebuje a jestli to dopravdy potřebuje. Také mu chci udělat, co možná nejlepší řešení, aby ušetřil i svoje finance do budoucna. Navrhnu harmonogram prací, podle kterého se přesně jede, a pokud je potřeba někde ještě trochu od tohoto harmonogramu uniknout, navrhnu další a další harmonogram, protože bez zadání, popisu práce a toho, jak postupně pracovat, to nemá smysl.

Po harmonogramu

Vystavím smlouvu a fakturu. Následně po jejím proplacení začnu pracovat podle toho, co jsem vypsal výše. Vždy vystavuji zálohové faktury a to na jednotlivé části, na kterých se s klientem dohodneme. Ze své osobní zkušenosti vím, že je lepší vystavovat všechny zálohové faktury na 50% částky. Je to prostě lepší! Máte mezi sebou potom větší důvěru a také víte, že když vás dotyčný potom nějak naštve nebo se mezi vámi něco stane, máte alespoň něco.

Všechno proběhlo hladce a já začínám pracovat na tvorbě webu

Než začnu cokoliv dělat, je potřeba si vzít od klienta přístupové údaje, které nám dal na začátku, a založit tzv. subdoménu. Je to hračka. Založím prostě doménu druhého řádu, kterou nazvu staging a na ní začnu stavět ten nový web. Toto prosím vás dělejte všichni! Je to strašně důležité. Je to taková pojistka, ta subdoména. Běží vám na ní „kopie“ vašeho ostrého/produkčního webu a dělá vám vlastně takovou další zálohu (dost dobrou zálohu). Ještě jsem málem zapomněl, nemůžu si vynachválit tyto věci dělat u Active 24. Když nevím a něco se při tom pokazí, vždy mi rychle pomůžou a chybu napraví. No a jak toto máme všechno udělané, stavíme na naší kopii v našem vývojovém prostředí web.

Tvořím nový web a tvořím nový web

Klient mě průběžně v práci stavění nového webu sleduje a může mi dávat své poznámky či dobré nápady. Nejlepší je klient tzv. zkoumavý, tvořivý. Ti dávají vždy nejlepší nápady, ale ne každý má na to takovou chuť. Web už je skoro hotov a teď, co s ním? No prvně si počkám na schválení emailem, nikoliv telefonem. Aby přece jen pak nedocházelo k některým nepěkným dohadům. Je schváleno a teď stačí jen web nasadit. Jak? No prostě ho šoupneme na tu naši produkci. Já to většinou dělám jako student, který se teprve učí, ještě přes FTP nebo zakoupeným pluginem WP sync db (ten mi sice jen přesune databázi, ale obrázky a pluginy už si u malých webů dokážu nahrát sám).

Je hotovo

Mám hotovo. S klientem si zatleskáme. Vždy se snažím říct klientovi, abychom se určitě neloučili. Vysvětlím mu, co je to taková správa webu. Prostě mu budu celoročně udržovat web, aby on o tom nějak věděl (jo vlastně ví, vždy na začátku roku mu tu správu vyfakturuji) a všechno mu běží neustále plynule a my jsme oba spokojeni. Proč vlastně správa? Protože je lepší web udržovat celoročně, než ho nechat žít svým vlastním životem, protože jinak místo předělávání za 8 – 10 let ho bude klient muset předělat za 2 roky.

Předchozí příspěvek